עם "לא נעים" לא הולכים למכולת: מנהלות רבות נמנעות מלשגרר את עשייתן, בצורה שפוגעת ביכולתן להתקדם במעלה הסולם הארגוני. כך אפשר להתגבר על חוסר הנעימות, ולבצע את הפעולות שיאפשרו לסביבת העבודה להעריך אותך ואת פועלך.
לאורך השנים ראיינתי לא מעט אנשים לתפקידים שונים. בקרוב ל- 100% מהמקרים, לא משנה מה היה הרזומה של הגבר, הוא היה "עף" על עצמו. יודע להציג את עצמו ואת היתרונות שלו. ומה לגבי הנשים שהגישו מועמדות? כמעט תמיד הן הציגו את עצמן בצורה צנועה ומצניעה, הקטינו את הרזומה ואת היכולות שלהן. וכך נוצר פער עצום בין ההצגה העצמית של גברים ונשים שהתמודדו לאותו התפקיד, למרות שבחלק גדול מהמקרים דווקא הרזומה של הנשים היה מרשים יותר.
אני לא מצפה שנשים "ינפחו" את קורות החיים שלהן, אבל מהצד השני הן גם לא צריכות להפחית מהיכולות שלהן. העניין הוא שגם בתחומים אחרים, ישנה קוטביות בין רמת הביטחון של גברים לנשים: בעוד שההתנהגות של גברים מלווה במקרים רבים בביטחון עודף, נשים נוטות להפגין חוסר ביטחון. הפער הזה בולט במיוחד בתפקידי ניהול, ומשפיע על היכולת של המנהלת לקצור את פירות השקעתה.
איך חוסר הביטחון פוגע במנהלות בהווה ולעתיד?
במסגרת תפקידה, המנהלת צריכה לסחוף עובדים לעבר היעדים. בנוסף, כדי להמשיך לטפס במעלה הסולם הארגוני, עליה ליהנות מתדמית סמכותית ואוהדת ע"י הדרגים שמעליה. אך חוסר הביטחון עלול לגרום למנהלת להצניע את דעותיה ולמנוע מקולה להישמע. במקרים רבים חוסר הביטחון הולך יד ביד עם תחושה של צניעות ושל חשש "להיראות שחצנית". כתוצאה מכך, היא לא משגררת את עשייתה ובכך פוגעת לא רק בעצמה ובאופן בו היא נתפסת בסביבת העבודה (פשוט כי לא יודעים כמה משמעותית העשייה שלה); גם העובדים נפגעים וחווים דה-מורליזציה בעקבות העובדה שבארגון לא יודעים כמה הם משמעותיים.
זה ממש חבל, במיוחד לנוכח התרומה הנשית לא רק בשדה הניהולי, אלא במגוון תחומי החיים: מחקרים חושפים כיצד סגולות המיוחסות לנשים, מייצרות ביצועים טובים יותר במגוון תחומים. אך כש"לא נעים" – לא מתקדמים. איך אפשר להיפרד מתחושת חוסר הנעימות, ואיזה פעולות כדאי לבצע כדי להיתפס כמנהלת מובילה במישור המנטלי והמעשי?
המישור המנטלי: פירוק חסמי המיתוג
כן, אני יודעת. המילה "מיתוג" יכולה להרתיע. אז בואו נדבר על משמעותה: כשאני מייעצת למנהלות שאני מלווה למתג את עצמן הכוונה היא לא לתלות שלטי חוצות באיילון, וגם לא להעלות קמפיינים דיגיטליים עם התמונה שלהן במרכז. הכוונה היא בסך הכול לתקשור העשייה שלהן ושל עובדיהן ברחבי הארגון. ברגע שמבינים שהכוונה מאחורי המילה המפוצצת "מיתוג" היא תקשור הפעילות השוטפת, המילה הזאת הופכת לקצת פחות מאיימת.
רובד מנטאלי עמוק יותר שמונע ממנהלות רבות לתקשר את פעילותן, הוא כמובן חוסר הביטחון הטבוע ברבות מאיתנו. העלאת הביטחון העצמי והאופן שבו אנחנו תופסות את עצמנו הם הבסיס להצלחה שלנו בתפקיד: הם אלה שמעצבים את דפוסי החשיבה וההתנהגות שלנו, ומשפיעים על התקשורת שלנו עם העובדים, הקולגות והמנהלים.
על ההבנה הזו מבוסס מודל 3 הליבות למנהיגות נשית שיצרתי: המודל בנוי מ- 3 מעגלים, כל מעגל משפיע על זה שמגיע אחריו. המעגל הפנימי ביותר הוא מעגל ההוויה שמתייחס לתפיסה העצמית שלנו, והשפעתה על הרבדים האחרים.
ישנן מגוון דרכים לשיפור הביטחון העצמי (עליהן אנחנו שמות דגש במודל 3 הליבות). בואו נאיר את הזרקור על שתיים מהן:
מיפוי חוזקות אישיות
במקרים רבים יש פער גדול בין האופן שבו אנחנו תופסות את עצמנו, לאופן בו הסביבה תופסת אותנו: אנחנו הרבה יותר משמעותיות ממה שנראה לנו. כדי לגשר על הפער התפיסתי בין החוץ לפנים אפשר לבקש מאנשים שאנחנו מעריכות, בסביבה האישית והמקצועית, למנות את 5 החוזקות הגדולות ביותר שלנו – ואיך כל אחת מהן באה לידי ביטוי. מומלץ לבקש שישלחו לכן את התשובות בכתב, כדי שתוכלו לחזור אליהן בהמשך.
אחת התגובות הכי נפוצות של מנהלות שמבצעות את התרגיל הזה, היא "אני? לא ידעתי שאני כזאת"… רבות מאיתנו לא מודעות לחלק מהחוזקות שלהן, וגם לעוצמתן והשפעתן על הסביבה. התרגיל הפשוט הזה תורם להעלאה מיידית של הביטחון, יוצר התרוממות רוח והבונוס: הוא מאפשר לנו להתמקד בחוזקות ולהעצים אותן, לצורך שיפור הביצועים.
את התשובות שקיבלתן מומלץ לגזור, לשמור ולחזור אליהן בכל פעם שהביטחון העצמי צריך לקבל דחיפה. אפשר לרכז את התשובות שקיבלתן בטבלה מסכמת, ולתלות אותה מול העיניים:
החוזקה | איך היא באה לידי ביטוי |
---|---|
הצפת הצלחות עבר
דרך נוספת להעלות את הביטחון העצמי, היא באמצעות מיפוי וניתוח הצלחות: מהן ההצלחות הגדולות ביותר שלכן במישור המקצועי? איזה אתגרים הייתן צריכות לצלוח? איזה פעולות, חוזקות וכישורים הובילו להצלחה?
אני מקווה שבשלב הזה, אחרי ניתוח החוזקות וההצלחות, מחלחלת בתוככן הבנת הערך העצום שלכן לארגון. ערך שאם לא תתקשרו, עלול לפגוע ביכולת שלכן להתפתח ולהתקדם – וההפסד יהיה לא רק שלכן, אלא של הארגון כולו. מה שמוביל לממד המעשי של עולם המיתוג האישי.
המישור המעשי: 3 פעולות למיתוג עצמי
אחרי שהבנו איך לפרק חסמים שמפריעים למיתוג העצמי, בואו נבין איך אפשר לעשות את זה בפועל באמצעות מספר פעולות:
שליחת תקשורים שוטפים
יש אינספור דרכים לתקשר את העשייה השוטפת שלכן ושל העובדים – במסגרת פגישות עבודה שוטפות עם הממונים, במסגרת ישיבות ניהוליות וגם במסגרת דיוורים שוטפים ללקוחות הפנימיים והממשקים הרלוונטיים בארגון. התקשורים במסגרות אלו יכולים להציג את העשייה הצוותית, את התוצאות שלה ואת תרומתה ליעדים הארגוניים.
תקשורים אלו יאפשרו לכן מצד אחד להעצים את העובדים, להעלות את המוטיבציה שלהם ולהגדיל את שביעות הרצון שלהם; מהצד השני, התקשורים יובילו להגדלת הערך הנתפס שלכן ושל האנשים שאתן מובילות בעיני הקולגות והממונים.
השמעת קול
מנהלות רבות חוששות להשמיע את קולן, בעקבות חוסר ביטחון או חשש שהן יתפסו כ"ביצ'יות" או דעתניות. אך כשאנחנו נמנעות מלהשמיע את קולנו ולעמוד על שלנו, אנחנו גם מתפשרות על האמת שלנו וגם מעבירות מסר לפיו הקול שלנו לא חשוב. כל אלה פוגעים לא רק בדימוי שלנו, אלא באופן בו אחרים תופסים אותנו וביכולת שלנו להתקדם.
יש לכן משהו חשוב להגיד? פשוט תגידו! מרגישות שלא מספיק מכבדים או רואים אתכן? תגרמו לאחרים לראות אתכן ותעמדו על מה שמגיע לכן. זה יאפשר לכן להוציא במקום לשמור בבטן, יעלה את רמות הביטחון העצמי ובסופו של דבר גם יגרום לסביבה לכבד ולהעריך אתכן יותר.
האצלת סמכויות
פעולה נוספת שתסייע למיתוג העצמי שלכן, בעיני העובדים והארגון כולו, היא האצלת סמכויות שתאפשר לעובדים להגדיל ראש, לקחת אחריות ולמתוח יכולות. לצד היכולת לפתח את העובדים ולמצב את עצמכן כמנהלות מעצימות בעיניהם, האצלת סמכויות נכונה תסייע לכן להיתפס כמנהיגות גם בעיניי הסביבה הארגונית הרחבה. כך למשל אפשר לתת לעובדים להכין ולהציג נתונים בישיבות צוותיות או ניהוליות, ובאופן הזה להבליט את האצלת הסמכויות כלפי חוץ.
"מיתוג" זו לא מילה גסה, אלא מצרך חשוב שמאפשר להפיץ את הערך הייחודי שלכן בארגון, לפתח עובדים ולהתקדם במעלה הסולם הארגוני. ובשורה התחתונה, ברגע שתתקשרו את העשייה שלכן – כל הארגון ירוויח.